Novinkou 26. ročníka bolo uvedenie klubového Cinepassu i udeľovanie Diváckej ceny za najlepší krátky film.

Mesto Košice / 15. – 23. jún 2018 / 9. dní / 19 sekcií / 49 krajín / 206 filmov / 268 projekcií

26. ročník Art Film Festu navštívilo viac ako 22 tisíc divákov. Festival ponúkol okrem svetovej filmovej produkcie aj viacero sprievodných podujatí, ako napríklad unikátnu výstavu zo zákulisia tvorby súčasných slovenských filmov, workshopy, program pre detského diváka či koncerty vo večernej Tabačke. Novinkou tohto ročníka bolo uvedenie klubového Cinepassu Klub i udeľovanie Diváckej ceny za najlepší krátky film.

Fotogalérie

Copyright Art Film Fest, autori fotografií: Ctibor Bachratý, Peter Stas, Peter Reefe Kováč a ďalší.

Záverečná tlačová správa

V sobotu 23. júna 2018 záverečným ceremoniálom v košickej Kunsthalle skončil 26. ročník Medzinárodného filmového festivalu Art Film Fest. 9 festivalových dní vyvrcholilo odovzdávaním cien Modrý anjel a Hercova misia.

Modrého anjela pre najlepší hraný film získal dánsky psychologický thriller Tiesňové volanie (Den skyldige, 2018) režiséra Gustava Möllera. Na príbehu pracovníka tiesňovej linky ocenila medzinárodná porota presvedčivosť v rozprávaní príbehu a silnú vizuálnu stránku. Podľa ich slov sa filmu darí divákov ani na chvíľu nepustiť z háčika, na ktorý ich počas sledovania úspešne chytí.

Vďaka Tiesňovému volaniu putuje do Dánska aj Modrý anjel pre najlepšieho herca festivalu. Jakob Cedergren, predstaviteľ hlavnej úlohy, podľa poroty „každým pohľadom, každým nádychom, každým malým pohybom udržiava publikum v stave podozrenia a citového zaangažovania.“

Najlepšou herečkou sa stala protagonistka maďarského filmu režisérky Zsófie Szilágyi Iba deň (Egy nap, 2018), herečka Zsófia Szamosi. Porota ocenila, že sa jej „prostredníctvom precíznej hereckej práce podarilo vytvoriť rafinovaný portrét modernej ženy, na ktorej divákom záleží.“

Modrý anjel pre najlepšieho režiséra za svoju prácu na dráme Náklad (Teret, 2018) získal srbský tvorca Ognjen Galvonić. Porota vyzdvihla, že sa mu darí divákov postupne vťahovať do sveta svojho filmu, ponárajúc sa do najväčších hĺbok ľudskej duše. Pocit z filmu v porotcoch dokonca zostal ešte dlho po opustení kina.

Porota sa rozhodla udeliť aj dve zvláštne ocenenia filmom, ktoré považovala za výnimočné. Slovenský titul Posledný autoportrét (2017) je intímnou spoveďou režiséra Mareka Kuboša, ktorá je plná humoru, hoci čelí základným otázkam o plynutí času, samote a základoch umenia. Druhé zvláštne ocenenie sa ušlo filmu „s dojímavým príbehom a citlivo vykreslenými postavami, ktorý sa zároveň zaoberá vážnou témou vtipným a zábavným spôsobom.“ Takým dielom je turecká snímka Motýle (Kelebekler, 2018), ktorú nakrútil režisér Tolga Karaçelik.

Porota Medzinárodnej súťaže krátkych filmov ocenila Modrým anjelom švédsku snímku Tieňové zvieratá (Skuggdjur, 2017) režiséra Jerryho Carlssona. Tá je podľa nich funkčnou „metaforou sociálnych štandardov a stereotypov, v ktorej filmári využívajú svoju obrazotvornosť, no držia sa aj tradície švédskej kamery tvoriacej surrealistický priestor, kde nezostáva priestor pre fantáziu a individualizmus.“

Zvláštne uznanie získal abstraktný film Plameň (Polte, 2018), v ktorom režisér Sami van Ingen pôsobivo pracuje s útržkami poškodeného filmového pásu ako svedka dávno zabudnutej doby.

Dvojicu cien udelili aj festivaloví diváci svojim internetovým hlasovaním. Divácku cenu Joj Cinema za dlhometrážny film získala snímka Čo len ľudia povedia (Hva vil folk si, 2017). Režisérka Iram Haq v ňom rozpráva príbeh šestnásťročnej Nishe, ktorá sa snaží vybalansovať medzi životnými úlohami svedomitej dcéry pakistanského emigranta a tínedžerky dospievajúcej v súčasnej Európe. Divácku cenu Art Film Festu za najlepší krátky film získala francúzska snímka Nevyužitý priestor (Negative Space, 2017), ktorú vytvorila dvojica režisérov Max Porter a Ru Kuwahata. Ich poetický príbeh vykresľuje vzťah otca so synom, ktorý sa snaží k nemu nájsť cestu tak, že sa naučí zabaliť si kufor.

Festival Azyl – medzinárodný online festival minútových a päťminútových filmov a videoklipov – odovzdal počas ceremoniálu trojicu cien. Ocenenie za najlepší minútový film získal britský tvorca Daniel McKee za film Mona Lisa Selfie (2017). Najlepším päťminútovým filmom sa podľa poroty Festivalu Azyl stala snímka Praha očami cudzincov (Prague: A Foreigner`s Perspective, 2017) českej režisérky Darie Kashcheevy. Najlepším videoklipom sa v aktuálnom ročníku súťaže stal videoklip k piesni Haul (2017) interpreta Christiana Löfflera, ktorý režíroval rovnako český tvorca Marek Partyš.

Slávnostný záver festivalu sa niesol aj v znamení odovzdávania ceny Hercova misia. Ako druhá tohtoročná laureátka ju po Zuzane Mauréry získala česká herecká hviezda Ivana Chýlková.

26. ročník Art Film Festu začal v piatok 15. júna 2018 a skončil v sobotu 23. júna 2018 premietaním dokumentárneho filmu Whitney (2018), venovaného legendárnej speváčke. Dohromady premietol viac ako 200 filmov, viacero diskusií, výstav, koncertov a ďalších sprievodných podujatí nielen pre milovníkov kinematografie.

Katalóg, Program, Novinky

Festivalové denníky

dennik2018-special
dennik2018-01
dennik2018-02
dennik2018-03
dennik2018-04
dennik2018-05
dennik2018-06
dennik2018-07
dennik2018-08
dennik2018-09

Festivalová televízia

ART FILM FEST 2018 – oficiálny TV spot

ART FILM FEST 2018 – otvorenie

ART FILM FEST 2018 – Deň 1

ART FILM FEST 2018 – Deň 2

ART FILM FEST 2018 – Deň 3

ART FILM FEST 2018 – Deň 4

ART FILM FEST 2018 – Deň 5

ART FILM FEST 2018 – Deň 6

ART FILM FEST 2018 – Deň 7

ART FILM FEST 2018 – Deň 8

ART FILM FEST 2018
Záverečný ceremoniál

ART FILM FEST 2018
Prekvapenie pre Ivanu Chýlkovú

ART FILM FEST 2018
Záverečné zdravice

ART FILM FEST 2018
Oficiálne záverečné video

Rozhovory a reportáže

ART FILM FEST 2018
Zuzana Mauréry

ART FILM FEST 2018
Fero Fenič

ART FILM FEST 2018
Režisérka Olga Chajdas

ART FILM FEST 2018
Aleksej German Jr

ART FILM FEST 2018
Režisérka Alexandra Makarová

ART FILM FEST 2018
Jérémy Comte

ART FILM FEST 2018
Wanda Hrycová

ART FILM FEST 2018
Oliver Werani

ART FILM FEST 2018
Kasia Adamik

ART FILM FEST 2018
Hynek Pallas

ART FILM FEST 2018
Robert Vano

ART FILM FEST 2018
Meky Žbirka uvádza film Žltá ponorka

ART FILM FEST 2018
režisér Oleg Borščevskij o filme Dzidzio kontrabas

ART FILM FEST 2018
režisér Marek Kuboš o filme Posledný autoportrét

ART FILM FEST 2018
režisér Joe Penna

ART FILM FEST 2018
Branislav Volák o filme WHITNEY

 

Porota

Porota krátkych filmov:

  • Anne Gaschütz – Narodila sa v roku 1983 v Drážďanoch. Ihneď po škole sa presťahovala do Anglicka a neskôr študovala film na waleskej Univerzite v Newporte. Po niekoľkých rokoch sa vrátila do Drážďan, kde sa v miestnej produkčnej spoločnosti Filoufilm venovala všetkým fázam filmovej produkcie. Odvtedy pracovala ako asistentka produkcie a produkčná na množstve krátkych filmov a v súčasnosti produkuje nové filmové dobrodružstvo miestnych hrdinov Günthera & Hindricha, ktoré už v minulosti získalo cenu divákov na festivale Filmfest Dresden. Od roku 2013 je členkou výberovej komisie medzinárodnej súťaže festivalu Filmfest Dresden a zodpovedá aj za koordináciu festivalu a platformu Visegrád in Short(s).
  • Marika Kupková – Česká filmová historička a kurátorka. V oblasti filmovej histórie sa zameriava na inštitucionálnu históriu a vývoj kultúrnej politiky v českej kinematografii 40. a 50. rokov, ale aj na „situáciu“ pohyblivého obrazu v rozmanitých režimoch uvádzania a diváckej percepcie. Pôsobí ako umelecká riaditeľka medzinárodného festivalu krátkeho filmu Brno 16, ktorý je orientovaný na experimentálny film a alternatívnu filmovú produkciu. Pracuje ako kurátorka v brnenskej Galérii TIC zameranej na súčasné výtvarné umenie; prednáša v odbore teórie interaktívnych médií na Filozofickej fakulte Masarykovej univerzity v Brne.
  • Szymon Stemplewski – Tvorca množstva kultúrnych a umeleckých projektov, špecializujúci sa na propagáciu a uvádzanie krátkych filmov. Zakladateľ a riaditeľ festivalu Short Waves Festival, medzinárodného filmového festivalu krátkych filmov organizovaného v Poznani od roku 2009. Dramaturg, člen poroty filmových festivalov v Poľsku aj v zahraničí.

Porota hraných filmov:

  • Lívia Filusová – Slovenská producentka. V rokoch 1983 – 1989 pracovala ako asistentka produkcie v Slovenskej filmovej tvorbe. V roku 1991 absolvovala štúdium na VŠMU v Bratislave v odbore filmovej a televíznej produkcie. V rokoch 1993 – 1995 bola manažérkou MFF Forum Bratislava a v rokoch 1994 – 2006 MFF Art Film Trenčianske Teplice. V roku 2006 založila produkčnú spoločnosť FURIA FILM, v ktorej sa venuje filmovej a televíznej produkcii. Na svojom konte má už vyše tridsať filmov. Dokument Mesto lietajúcich slov (2006, r. Tina Diosi) a hraný film V tichu (2014, r. Zdeněk Jiráský) boli uvedené na MFF Karlove Vary. Nedávno dokončila drámu Pivnica (r. Igor Vološin) so Jeanom-Marcom Barrom v hlavnej úlohe.
  • Marianna Kavka – Herečka, režisérka, novinárka a učiteľka. Vyštudovala herectvo na Hudobnej akadémii v Ľvove, nemeckú filológiu na Fakulte cudzích jazykov Štátnej univerzity Ivana Franka v Ľvove a réžiu na Divadelnej, filmovej a televíznej univerzite Karpenko-Karya v Kyjeve. Hrala vo filmoch Wima Wendersa, Jerzyjho Wójcika a ďalších a režírovala divadelné predstavenia štátnej ukrajinskej televíznej spoločnosti. Od roku 2004 je redaktorkou a moderátorkou spoločenskopolitického programu Dialóg, ktorý sa vysiela v nemeckom jazyku v medzinárodnej rozhlasovej stanici Rádio Ukrajina (NSTU). Na Univerzite Karpenko-Karya učí dejiny vizuálnych umení. Je členkou poroty FIPRESCI a ako filmová kritička robí reportáže pre ukrajinský rozhlas a televíziu z filmových festivalov v Berlíne, Cannes, Mníchove a Karlových Varoch.
  • Joanna Kos-Krauze – Jedna z najvýznamnejších režisérok súčasnej poľskej kinematografie. Za filmy, na ktorých sa režisérsky podieľala, získala viac než dvesto medzinárodných aj poľských cien. K prelomovým okamihom jej tvorivého života patrí stretnutie s Krzysztofom Krauzem (1953 – 2014), jedným z najvýznamnejších poľských filmárov. Je autorkou námetu na film Môj Nikifor, príbeh naivistického maliara z Krynice spred pol storočia, ktorý sa stal najväčším poľským festivalovým hitom od začiatku 90. rokov. V Karlových Varoch získal 6 cien – okrem iného za najlepší film a najlepšiu réžiu. V autorskom a režisérskom tandeme nakrútili filmy Námestie Spasiteľa, Papusza a Vtáci spievajú v Kigali, ktoré sa tešili vrelému prijatiu kritiky, divákov aj filmových festivalov. Je predsedníčkou Zväzu poľských filmových režisérov.
  • Ivan Švedov/Ivan Shvedoff – Herec, učiteľ a filmár. Narodil sa v roku 1969 v Petrohrade, kde v roku 1991 absolvoval Štátnu divadelnú akadémiu. Ešte v tom istom roku získal prvú hlavnú úlohu vo filme. Hral vo viac než 80 filmoch a televíznych produkciách na celom svete vrátane medzinárodne známych snímok ako Nepriateľ pred bránami (Enemy At The Gates, 2001), Bournov mýtus (The Bourne Supremacy, 2004), Mission: Impossible – Ghost Protocol (2011) a Babylon Berlin (TV, 2017). Pracoval s tvorcami ako Jean-Jacques Annaud, Brad Bird, Věra Chytilová, Daniel Espinoza, Wolfgang Murnberger, Alice Nellis, Rodo Seji, Hartmut Schoen, Steven Spielberg, bratia Tavianiovci, Tom Tykwer a ďalšími režisérmi. V roku 2014 sa začal venovať výučbe hercov. Od roku 2015 učí filmové herectvo na Pražskej filmovej škole.
  • Christoph Thoke – Vďaka skúsenostiam z televízie, filmových štúdií a veľkých filmových festivalov pracuje ako hlavný výkonný producent nezávislých filmov na celom svete. Jeden z jeho posledných filmov, O koňoch a ľuďoch, islandsko-nemecká koprodukcia, získal 30 cien a uviedli ho na viac než 100 filmových festivaloch. Postupne sa začína venovať aj mentorstvu, prednášaniu a poradenstvu a ako odborník zasadá v porotách, hodnotiacich komisiách a podobných subjektoch. Je prezidentom nemeckej spoločnosti Mogador Film.