Na 25. ročníku Art Film Festu bola prvý krát udelená Cena prezidenta festivalu

Mesto Košice / 16. – 24. jún 2017 / 9. dní / 21 sekcií / 51 krajín / 177 filmov / 263 projekcií

25. Art Film Fest sa už etabloval v Košiciach, ktoré ponúkli divákom opäť skvelé možnosti pozrieť si takmer dve stovky filmov a ďalších sprievodných podujatí. Novinkou pre mladých filmových fanúšikov bolo vytvorenie stanového mestečka a premiérovo svoje ceny udelil aj prezident festivalu Milan Lasica.

Fotogalérie

Copyright Art Film Fest, autori fotografií: Ctibor Bachratý, Peter Reefe a ďalší.

Záverečná tlačová správa

Slávnostným ceremoniálom v košickej Kunsthalle  vyvrcholil v sobotu večer 25. ročník Art Film Festu Košice. Hlavnú cenu festivalu – Modrého anjela za najlepší film – získala bulharsko-grécka snímka  Glory.  Príbeh o obyčajnom železničnom robotníkovi, ktorý sa presvedčí, že statočnosť a čestnosť sú v dnešnom svete už len na smiech, vyhrala spomedzi 12 titulov hlavnej súťaže.

Medzinárodná porota hraných filmov udelila okrem hlavnej ceny za najlepší film i ďalšie ocenenia, medzi ktorými bodovalo aj Slovensko.  Cenu Modrý anjel za najlepší ženský herecký výkon získala slovenská herečka Dominika Morávková z filmu režisérky Terezy Nvotovej – Špina. Ten ocenili aj hlasujúci diváci a získal tak Divácku cenu JOJ Cinema pre najlepší európsky film.  Snímku môžu aktuálne vidieť  aj návštevníci slovenských kín.

Cena Modrý anjel za najlepší krátky film putuje z Art Film Festu Košice do Indonézie, odkiaľ pochádza víťazná snímka O pôvode strachu.

Art Film Fest Košice uviedol od 16. do 24. júna viac ako 170 filmov a zúčastnilo sa ho mnoho známych osobností. Ceny Hercova misia, ktoré Art Film Fest udeľuje od roku 1995, získali Ondřej Vetchý a Magda Vášáryová. Po prvý raz bola udelená aj Cena prezidenta festivalu, ktorou hneď v úvode ocenili Jiřího Bartošku a Máriu Kráľovičovú. Ceny Zlatá kamera si odniesli slovenský režisér Dušan Trančík a český režisér Jan Hřebejk.

,,ART FILM FEST sa oproti minulému roku určite posunul k lepšiemu. Filmové projekcie navštívilo o poznanie viac divákov. Rovnako pozitívne reagovali návštevníci na pridané sprievodné podujatia, u ktorých oceňovali ich rôznorodosť a príťažlivosť. Dnes, keď sa končí 9-dňový maratón filmov (ale aj koncertov, prednášok, talk show, výstav a masterclassov) je možné pri  všetkej skromnosti poznamenať, že mnohí ľudia už vedia, aká je podoba moderného filmového festivalu. Jednoducho, ART FILM FEST zapúšťa v Košiciach pevné korene,“ zhodnotil 25. ročník AFF Peter Nágel, umelecký riaditeľ festivalu.

Katalóg, Program, Ocenenia

Najlepší film
GLORY (réžia Kristina Grozeva a Peter Valchanov)

Za brilantné stvárnenie tragikomického príbehu boja obyčajného človeka za vlastnú dôstojnosť a spravodlivosť. Film originálne a svojrázne vychádza z tvorby veľkých majstrov sociálnej satiry. Téma a spracovanie diela priťahuje diváka, zároveň  však nestráca ľahkosť a umeleckú kvalitu. V dnešnej dobe  je to veľmi užitočný film.

Najlepší ženský herecký výkon
Dominika Morávková vo filme Špina (réžia Tereza Nvotová)

Za veľmi presvedčivý herecký výkon v roli Leny, ktorá sa ako dospievajúce dievča stáva obeťou strašného činu s veľmi vážnym vplyvom na jej psychiku.

Najlepší mužský herecký výkon
Baldur Einarsson a Blaer Hinriksson vo filme Kamenné srdce (réžia Guðmundur Arnar Guðmundsson)

Za úprimnosť a autentickosť ich hereckých výkonov v roli mladých chlapcov, u ktorých sa sexualita len prebúdza a ktorí sa musia vysporiadať s rozdielnosťou svojej sexuálnej orientácie a bojovať o prijatie v spoločnosti.

Najlepšia réžia
WESTERN (réžia Valeska Grisebach)

Za kolektívny portrét skrývajúci osobný príbeh, ktorý je citlivou psychologickou a sociálnou analýzou medziľudských vzťahov medzi nemeckými robotníkmi a bulharskými vidiečanmi. Film podnecuje diváka k zamysleniu, kde je naše miesto v Európe.

Najlepší krátky film
O pôvode strachu (réžia Bayu Prihantoro Filemon)

Chceme oceniť dielo, ktoré umožňuje zažiť skrytú silu filmu. Na jednej strane jednoducho, stále však vyzývavo, spracúva náročnú tému a podnecuje predstavivosť diváka bez zobrazenia násilia, o ktorom rozpráva, a na strane druhej predstavuje proces filmovej tvorby, v ktorom mieru účasti ponecháva na divákovi. Ide o fyzický film s nesmierne originálnym prístupom, ktorý prináša určité poznatky o pôvode strachu.

SPECIAL MENTION
Pustovníci (réžia Ronny Trocker)

Za vizuálne pôsobivé zachytenie horského vidieckeho prostredia, ktoré sa pomaly vyľudňuje. Hrdinovia bojujú s pocitom samoty a blížiaceho sa konca. Obraz miznúceho sveta fascinuje a pohlcuje diváka.

SPECIAL MENTION
Barbora Bobulová za herecký výkon vo filmoch Čisté srdcia  (Taliansko) a  Po vojne (Francúzsko, Taliansko)

Za jej presvedčivý a hlboký herecký vklad, ktorý výrazne prispel k nekonvenčnému stvárneniu postavy matky.

Divácka cena JOJ Cinema pre najlepší európsky film
Špina (réžia  Tereza Nvotová)

Ocenenie Hercova misia za mimoriadny prínos hereckému umeniu
Ondřej Vetchý [CZ]
Magda Vášáryová [SK]

Ocenenie Zlatá kamera za výrazný prínos do oblasti kinematografie
Dušan Trančík [SK]
Jan Hřebejk [CZ]

Festivalové denníky

dennik16062017
dennik17062017
dennik18062017
dennik19062017
dennik20062017
dennik21062017
dennik22062017
dennik23062017
Zachytiť-1fdfd

Festivalová televízia

ART FILM FEST Košice 2017 – oficiálny TV spot

ART FILM FEST Košice 2017 – otvorenie

ART FILM FEST Košice 2017 – Deň 1

ART FILM FEST Košice 2017 – Deň 2

ART FILM FEST Košice 2017 – Deň 3

ART FILM FEST Košice 2017 – Deň 4

ART FILM FEST Košice 2017 – Deň 5

ART FILM FEST Košice 2017 – Deň 6

ART FILM FEST Košice 2017 – Deň 7

ART FILM FEST Košice 2017 – Deň 8

ART FILM FEST 2017 – Záverečný ceremoniál

ART FILM FEST Košice 2017 – Líbaš jako búh

ART FILM FEST Košice 2017 – aftermovie 1

ART FILM FEST Košice 2017 – aftermovie 2

AFF Košice 2017 – Juraj Jakubisko o pokračovaní filmu Perinbaba 2

AFF Košice 2017 – Barbora Bobulova o filme Po vojne

Porota

Porota krátkych filmov:

  • Daniel Ebner – je spoluzakladateľom a umeleckým riaditeľom festivalu VIS Vienna Shorts, rakúskeho medzinárodného podujatia pre krátke a animované filmy a hudobné videá, ktorého víťaz sa môže uchádzať o Oscara. Vyštudoval politické vedy a vo Viedni a Berlíne sa venoval aj kultúrnym a filmovým štúdiám. Roky pracoval ako kultúrny redaktor pre rakúsku tlačovú agentúru APA a stále píše pre nemecké a rakúske filmové časopisy. Okrem toho spoluprodukoval futbalový film Jedenásť minút (Eleven Minutes – Die Fußball-Kurzfilm Rolle, 2008), pôsobí ako filmový poradca pre mesto Viedeň a spolkovú krajinu Vorarlbersko, hovorca Asociácie rakúskych filmových festivalov a pracuje aj ako filmový a umelecký kurátor.
  • Marija Razgutė – je litovská filmová producentka, ktorá v roku 2008 založila produkčnú spoločnosť M-Films (Čiobreliai), produkujúcu filmy novej generácie litovských filmárov. Od roku 2013 sa podieľa aj na medzinárodných koprodukciách. Medzitým produkovala sedem krátkych (hraných aj dokumentárnych) a jeden celovečerný film. V súčasnosti pracuje na druhom a treťom celovečernom filme. V roku 2014 mal v Locarne premiéru krátky film Rozruch (The Noisemaker) Karolisa Kaupinisa, ktorý produkovala a ktorý bol následne vybratý na viac než 50 medzinárodných festivalov. Litovská filmová akadémia ho ocenila cenou za najlepší litovský krátky film a najlepší mužský herecký výkon roku 2015. Spoluzaložila Litovskú agentúru pre krátke filmy a organizuje Medzinárodný festival krátkych filmov vo Vilniuse.
  • Stine Wangler – od roku 2012 pracuje v KurzFilmAgentur Hamburg a okrem toho sa venuje dramaturgii domácich súťažných krátkych filmov pre Medzinárodný festival krátkych filmov v Hamburgu. KurzFilmAgentur Hamburg (KFA) propaguje distribúciu a informovanosť verejnosti o krátkych filmoch. Bola založená v roku 1992 v rámci Festivalu krátkych filmov NoBudget (od roku 1994 Medzinárodný festival krátkych filmov v Hamburgu). KFA zabezpečuje kinodistribúciu krátkych filmov, svetové licenčné práva, spravuje databázu krátkych filmov spojenú s rozsiahlym videoarchívom, organizuje školenia a vzdelávacie kurzy a realizuje filmové projekty s domácimi aj medzinárodnými partnermi.

Porota hraných filmov:

  • Alexandra Borbély – V zahraničí úspešná, ale na Slovensku donedávna neznáma herečka sa narodila neďaleko Nitry, no svoj herecký talent rozvíja v Budapešti. A to tak úspešne, že získala hlavnú úlohu v dráme maďarskej režisérky Ildikó Enyedi O tele a duši (Teströl és lélekröl), ktorá na tohtoročnom Berlinale získala hlavnú cenu Zlatého medveďa a je v programe tohtoročného Art Film Festu. Alexandra Borbély je vášnivá bilingválna herečka, ktorá predstavuje príjemnú kombináciu dvoch kultúr, štýlov, prístupov, a to v súkromnom aj profesionálnom živote. Do Budapešti sa presťahovala v roku 2005 a herecké štúdiá dokončila v roku 2012. Potom získala angažmán v Katonovom divadle, kde pôsobí doteraz.
  • Juraj Lehotský – V rokoch 1990 – 1994 študoval odbor fotografie na Strednej umeleckopriemyselnej škole v Bratislave. V rokoch 1995 – 2000 študoval na Vysokej škole múzických umení v Bratislave odbor réžie dokumentárneho filmu. Od ukončenia štúdia až do súčasnosti sa venuje réžii dokumentárnych a hraných filmov, hudobných videoklipov (Aurel 2003 za videoklip Prvá skupiny No Name), reklamných a charitatívnych spotov. Jeho dlhometrážny debut Slepé lásky bol uvedený na MFF Cannes v prestížnej sekcii Quinzaine des Réalisateurs a získal cenu medzinárodnej konfederácie artových kín Art Cinema Award 2008. Následne o film prejavili záujem distribútori a festivaly z celého sveta. Jeho druhý dlhometrážny a prvý hraný film Zázrak (2013) získal na MFF Karlovy Vary Zvláštne uznanie v sekcii Na východ od Západu. V súčasnosti dokončuje hraný film Nina s plánovanou premiérou v septembri 2017.
  • Samar Qupty – je herečka a režisérka z palestínskej rodiny pochádzajúcej z Nazaretu. Ako 19-ročná začala študovať na Telavivskej univerzite odbor filmu a televízie a zároveň sa v rôznych funkciách podieľala na rôznych projektoch.
    Napísala a zrežírovala krátky film Henna o fenoméne polygamie v arabskom svete. Neskôr sa sústredila na hereckú kariéru, v ktorej dominuje film Stanica 48 (Junction 48) ocenený množstvom cien (okrem iného Modrým anjelom za najlepší film na Art Film Feste 2016). Manar v tomto filme bola jej prvou hlavnou úlohou a po nej nasledovali rôzne ďalšie hlavné úlohy v televíznych seriáloch ako Ta‘gad, Bitolot a iných. V súčasnosti pracuje na svojom ďalšom filme Duna, ktorý sa zaoberá spoločensky tabuizovaným sexuálnym násilím páchaným na ženách.
  • Jean-Marc Thérouanne – je vyštudovaný právnik, historik a dokumentátor. Je spoluzakladateľom a generálnym zástupcom Medzinárodného filmového festivalu ázijských filmov vo Vesoul. Za svoje kultúrne činnosti bol mnohokrát ocenený, napríklad Radom umenia a literatúry (2003), Radom akademických paliem (2007), Medailou za frankofóniu (2009), Medailou za orientálne jazyky (2005), Čestnou medailou mesta Vesoul (2014), Medailou francúzsko-kórejskej kultúry (2011). Zasadá v porotách množstva filmových festivalov vo Francúzsku aj v zahraničí (Soul, Naí Dillí, Manila). Píše pre časopis InterCD, prispieva do katalógu Medzinárodného filmového festivalu ázijských filmov vo Vesoul a je autorom niekoľkých štúdií.
  • Tomáš Weinreb – Český režisér, scenárista a producent, ktorý vlani spoločne s Petrom Kazdom napísal, režíroval a koprodukoval spoločný dlhometrážny debut Ja, Olga Hepnarová, ktorý mal premiéru ako úvodný film sekcie Panorama na Berlinale 2016. Film bol uvedený na vyše 70 festivaloch po celom svete a získal 20 ocenení vrátane Slnka v sieti za najlepšiu réžiu a Modrého anjela za najlepší ženský herecký výkon pre Michalinu Olszańsku na Art Film Feste 2016. Weinreb absolvoval štúdium na Filmovej škole v Písku a potom navštevoval Katedru dokumentárnej tvorby na pražskej FAMU. S Petrom Kazdom, spolužiakom z Písku i z FAMU, nakrútil viacero krátkych a dokumentárnych filmov – napr. Všechno je sračka (2009), Já (2009). Spoločne založili produkčnú spoločnosť Black Balance.