Macedónska režisérka Teona Strugar Mitevska prichádza s novým filmom, ktorý kritizuje patriarchálne tradície Macedónska zasahujúce do práv súčasných žien.

Teona Strugar Mitevska je zvučné meno macedónskej kinematografie. Vo svojich snímkach sa venuje predovšetkým reáliám – súčasnej aj historickej problematike jej rodnej krajiny. Vo svojom najnovšom filme Boh existuje, volá sa Petrunia vyzdvihuje tému patriarchálneho náboženstva, pričom satiricky, a obzvlášť kriticky, poukazuje na zastarané náboženské tradície, ktoré vyčleňujú zo svojich kruhov ženské pohlavie. 

 

Sviatok Troch kráľov. Macedónski muži sa chystajú absolvovať každoročný náboženský zvyk. Kňaz hodí do ľadovej rieky drevený, posvätný kríž a statní chlapi sa ho snažia čo najrýchlejšie chytiť. Žiadnemu z nich sa to ale nepodarí. Najrýchlejšia z nich je tridsaťročná žena Petrunia. V rukách odrazu pevne drží drevený, posvätný kríž. Mužské publikum je nepríjemne prekvapené. Okolo Petrunie sa zbiehajú ľudia a osočujú odvážnu ženu za porušenie odvekých pravidiel tohto rituálu.

 

Život hlavnej protagonistky nie je ideálny. Po skončení vysokej školy, na ktorej vyštudovala históriu sa snaží nájsť prácu adekvátnu jej odboru. No nedarí sa jej to, a tak si musí privyrábať ako čašníčka. Ani so svojou matkou nemá ukážkový vzťah. V živote Petrunie sa ale po sviatku Troch kráľov začína roztáčať kolotoč absurdných situacií, satiricky poukazujúcich na prehnitý a patriarchálny systém pevne zakorenený v povedomí macedónskej spoločnosti. Ľudia sú pobúrení a chcú od Petrunie, aby oľutovala to, že sa opovážila porušiť dávne náboženské pravidlá napísané mužmi. Po Petruniu si onedlho po týchto udalostiach príde polícia, ktorá ju núti vzdať sa dreveného kríža. Hlavná protagonistka sa ale nebojí, nátlak spoločnosti v nej burcuje odvahu a odhodlanosť postaviť sa zastaraným zvykom a patriarchálnym pravidlám. Z jej apatie prechovávajúcej k situáciám, ktoré ju doposiaľ stretávali, tak vyrastá túžba vzdorovať nespravodlivému svetu.

 

Režisérka vo svojom, v poradí už štvrtom hranom filme, kombinuje prvky satiry, čierneho humoru, ale aj dramatických situácií a na „banálnej“ udalosti stavia príbeh, ktorý komplexne zachytáva obrovské praskliny v spoločenskej a náboženskej identite jej rodnej krajiny.

 

Teona Strugar Mitevska zaujala verejnosť už svojím prvým krátkometrážnym filmom Veta, ktorý sa premietal na Berlinale. Výrazné autorské a kritické stanovisko k dlhodobej spoločenskej situácii v Macedónsku, ktoré je pre jej tvorbu symptomatické, sa prejavilo už v jej hranom debute Kako ubiv svetec z roku 2004, ktorý uviedla na festivale v Rotterdame. Mitevska sa nebojí poukazovať na ekonomické, náboženské či kultúrne nedostatky alebo problematiku s identitou Macedóncov po rozpade bývalej Juhoslávie. Svoju najnovšiu snímku Boh existuje, volá sa Petrunia stihla predstaviť na štyroch svetových filmových festivaloch v Berlíne, Sydney, Edinburghu a Transylvánií. Na Berlinale si odniesla cenu Ekumenickej poroty a ocenenie Guild Film.

 

Anna Lazor, Festivalový denník

 

Film zo sekcie Be2Can Starter hrajú:

  1. júna | 19:00

Kino Slovan Hashtag.sk Cinema

  1. júna | 19:00

Kulturpark 2 JOJ Cinema