Industry program: Chýbajúca budova v zábere? Pre tvorcov vizuálnych efektov žiadny problém

Chceli by ste vedieť, ako prebieha celý proces výroby špeciálnych vizuálnych efektov, do akých filmov sa používajú a s akými ťažkosťami sa ich tvorcovia boria? Na všetky vaše otázky odpovie dnes a zajtra na Art Film Feste hneď niekoľko odborníkov v rámci podujatí VFX day.

 

“Budeme rozprávať o vizuálnych efektoch vo filmoch, na ktorých sme ako štúdio spolupracovali. Chceme ľudí previesť celým tým procesom, ako vznikajú vizuálne efekty od nápadu, skice až po to, ako sa vytvárajú v postprodukcii a na záver budú ukážky finálnych efektov,” hovorí Marek Ježo z najúspešnejšieho slovenského VFX štúdia Blue Faces. Blue Faces si už takmer celé desaťročie buduje vzťahy s producentmi a supervízormi VFX na celom svete. Vytvorili 1 000 krátkych, viac ako 35 celovečerných (ku ktorým patria aj filmy nominované na Oscara ako Harry Potter, Avengers, Anomalisa) filmov a stovky reklám (napríklad pre BWM, Nike, Orange a podobne). “Použitie vizuálnych efektov samozrejme záleží od typu filmu. Keď sme pracovali na slovenskom filme z druhej svetovej vojny, bolo dôležité, aby sme odstránili všetky nedobové prvky, ako elektrické vedenie a káble. Alebo používame spomínaný matte painting, kde vytvárame pozadia, ktoré už neexistujú, napríklad nejakú zbúranú alebo špecifickú fabriku, ktorá sa cez druhú svetovú vojnu zničila, v postprodukcii,” dodáva Ježo.

Princ z iného sveta
Náročnosť sa zvyšuje vtedy, keď treba vyrábať neexistujúce pozadie z iného sveta. “To sme zažili pri jednom čínskom filme, kde sme vytvárali palác princa v inom svete, charaktery a príšerky, ktoré neexistujú, takže ten proces bol náročnejší,” dodáva Ježo s tým, že za posledných 20 rokov sa v tejto brandži veľa zmenilo. Vo filme narastá hlavne množstvo efektov. “Kým kedysi sa pár efektov do filmu robilo celé mesiace, dnes sú filmy, kde efekty prevažujú nad reálnymi snímkami a sú urobené oveľa rýchlejšie a aj kvalitnejšie, keďže aj technika sa zdokonaľuje.” V minulosti bolo drahé robiť vo filme efekty, dnes je, naopak, lacnejšie dorábať veci v postprodukcii. V budúcnosti sa o ešte väčšie zefektívnenie postará umelá inteligencia.

Mohyla pre deti
Dnes sa filmovým nadšencom predstaví aj slovenský režisér Andrej Kolenčík, ktorý bude hovoriť o tom, ako vyrobiť film so špeciálnymi efektami s nízkym rozpočtom. Film s názvom Mohyla, ktorý vznikol aj ako rovnomenná trojdielna televízna miniséria, ponúka cestu do spomienok jednej z historicky najvýznamnejších slovenských osobností – Milana Rastislava Štefánika, pri príležitosti 100. výročia jeho smrti. Atraktívna vizuálna koncepcia a špeciálne efekty v kombinácii so živým hercom sú zamerané predovšetkým na mladšieho diváka. “Vytvorili sme námet pre deti, pretože práve deťom sa historické témy málo komunikujú. Konceptom bol dokumentárny film s trikmi a animáciami, z čoho sa neskôr vyvinul hraný film, ktorý je ale hybridom dokumentu. Takže faktické časti podávame deťom vo forme dokumentu, ale máme tam trojicu hlavných hrdinov, ktorí komunikujú so Štefánikom, čo je čisto fiktívna línia” hovorí Andrej Kolenčík. Nižší rozpočet im umožnil použiť  a priznať nadsázku, chceli nadviazať na tradíciu filmov Karla Zemana, Majku z Gurunu a podobne. “Boli použité praktické triky, hlavne na pľaci alebo potom sme využili aj, dnes veľmi využívaný, green screen. Najprv sa teda nakrúti herec, potom sa vykľúčuje zelené pozadie a do neho sa dorobí scéna. Niekedy sme natočili zase hranú pasáž a do nej sa potom sa dorábali veci (animované alebo realistické pasáže, tzv. dotrackovaním), čiže ani sme nepotrebovali green screen,” uzatvára Kolenčík.
Počas celého dňa sa divákom predstaví aj Lukáš Jankovčin, Tibor Meliš či Peter Kolečko.

Lucia Čížová

 

VFX day ponúka:

  1. júna I celý deň
    Kulturpark 2 JOJ Cinema

 

10:00 – 10:30
Prezentácia ateliéru vizuálnych efektov VŠMU Bratislava

10:30 – 11:30
Vizuálne efekty vo filme/ Lukáš Jankovčin
11:30 – 12:30
Réžia nízkorozpočtového filmu so špeciálnymi efektami na Slovensku/ Andrej Kolenčík

13:30 – 14:30
Round Shapes (Experimental VFX)/Tibor Meliš
14:30 – 15:30
Vizuálne efekty od štúdia Blue Faces v celovečerných filmoch/ Ľubomír Timko, Marek Ježo

 

  1. júna I 16:30 – 18:30
    Masterclass: Peter Kolečko
    Kulturpark 2 JOJ Cinema