00

dní


00

hodín


00

minút


00

sekúnd


Art  Film Fest vzdelával stredoškolákov v oblasti mediálnej manipulácie

Počas dvoch dní sa v Spišskej Novej Vsi a Michalovciach stretlo spolu 450 študentov, ktorí mali možnosť diskutovať s filmovou teoretičkou Katarínou Mišíkovou z Filmovej a televíznej fakulty Vysokej školy múzických umení na tému mediálnej manipulácie. Stretnutie sa uskutočnilo v rámci edukačno-edičného projektu Obrazy (proti) extrémizmu, ktorý je určený všetkým typom stredných škôl. „Tento projekt vznikal od roku 2016 z našej občianskej frustrácie v súvislosti z čoraz viac rastúceho extrémizmu v slovenskej spoločnosti a keďže sme s kolegyňami filmové teoretičky a nie političky či občianske aktivistky, hľadali sme cestu ako prostredníctvom filmu šíriť osvetu v rôznych témach, ktoré sú spojené s neznášanlivosťou a intoleranciou,“ vysvetľuje nápad Mišíková.

Myšlienkou filmového vzdelávania stredoškolákov sa nadchol aj Košický samosprávny kraj spolu s krajskou organizáciou cestovného ruchu Košice Región Turizmus. Obrazy (proti) extrémizmu priniesli stredoškolákom v spolupráci s Medzinárodným filmovým festivalom Art Film Fest. „Art Film Fest je skvelou oslavou začiatku leta. Aj preto sme radi, že sa nám darí toto jedinečné podujatie šíriť aj do iných regiónov nášho kraja. Zároveň nás teší, že festival drží krok s dobou a nastoľuje aktuálne témy, akou je aj téma mediálnej manipulácie. Považujem za dôležité podnecovať u mladých kritické myslenie, naučiť ich rozlišovať pravdivé zdroje od manipulatívnych, a tak vychovávať múdru generáciu, ktorá sa nenechá opiť rožkom,“ uviedol predseda Košického samosprávneho kraja Ing. Rastislav Trnka.

 

Stredoškoláci videli príklady mediálnej manipulácie prostredníctvom dvoch dokumentárnych filmov – Lož má krátke vlny a Taká malá propaganda. „Vyberali sme pre nich zo šiestich zaujímavých tém ako napr. holokaust, genocída a zločiny proti ľudskosti, totalita – diktatúra – politická moc, alebo nacionalizmus a som rada, že prezentácia „Mediálna manipulácia“ nakoniec študentov zaujala,“ povedala výkonná riaditeľka Košice Región Turizmus JUDr. Lenka Vargová Jurková.

 

Prvý premietaný film, ktorý študenti v kinosálach hodnotili, bol fiktívny príbeh konformistu Jozefa Haťapku, o ktorom nepravdivo referuje rozhlasový hlásateľ na krátkych rozhlasových vlnách BBC. Druhý dokument je výpoveďou bývalého redaktora Jozefa B., ktorý sa podieľal na vytváraní pozitívneho obrazu Mečiarovho Hnutia za demokratické Slovensko pred parlamentnými voľbami roku 1998 a zosmiešňovaní predstaviteľov opozície.

 

Študent Filip získava informácie najmä z internetu, knižiek a tvrdí, že  väčšinou si robieva vlastný názor. Tieto filmy boli podľa neho dobre spracované, ukázali, ako dokážu média ovplyvniť naše vnímanie. Peter súhlasí s výrokom z jedného z dokumentov, že stokrát opakovaná lož sa stáva v televízii pravdou. Dodáva však, že on sám dokáže mediálnu manipuláciu celkom dobre vycítiť a vníma ju, žiaľ, čoraz častejšie.

 

Vzdelávací program obsahuje spolu až 16 filmov, 8 starých dokumentárnych filmov a osem študentských dokumentov, z ktorých vzniklo dvoj-DVD spolu s manuálom pre učiteľov, ako rozoberať jednotlivé citlivé a zložité spoločenské témy. DVD s  manuálom pre učiteľov plánujú autori projektu distribuovať postupne jednotlivým školám. „Myslím si, že je veľmi potrebné o takýchto témach hovoriť hlavne s mládežou pre ich ďalšie smerovanie a posilnenie ich kritického myslenia. Prostredníctvom týchto zverejnených DVD môžeme žiakom lepšie vysvetliť, ako ich môže medializácia ovplyvniť v živote,“ myslí si Ing. Anna Petrovičová zo SOŠ Markušovská cesta, Spišská Nová Ves.


Organizátor: ART FILM FEST s.r.o.
Spoluorganizátori: Mesto Košice, K13 – Košické kultúrne centrá, LGM Production

 Festival sa koná pod záštitou predsedu vlády Slovenskej republiky
Festival finančne podporil: Audiovizuálny fond
Festival je realizovaný vďaka finančnej podpore predsedu vlády Slovenskej republiky
Toto podujatie sa realizuje vďaka finančnej podpore Košického samosprávneho kraja

————

Hlavný partner: Východoslovenská energetika, člen innogy
Oficiálne autá: MOTOR – CAR Košice, Oficiálny hotel: Hotel Yasmin, Logistický partner: DHL Express Slovakia
Reklamní partneri: SK PAY platobné služby, Keramon, Magna PT, Kino Úsmev, Tabačka Kulturfabrik, Železničná spoločnosť Slovensko, Aupark Košice, Paneurópska vysoká škola, Film Europe Media Company, Taper, CPK Slovakia, Omnia 2000, Omnia KLF, Omnia Holding SE, AXIS MEDIA, FORZA CZ
Oficiálni dodávatelia: Barzzuz, FRESH Plus zdravšie potraviny, Tuli, Pilsner Urquell, Romerquelle, Hair Factory, Lyvina, Chateau Grand Bari, Carpano, Tatrasvit Svit-Socks
Hlavní mediálni partneri: TV JOJ, Kinosála, JOJ Cinema, Hashtag
Mediálni partneri: Československo Channel, Be2Can Channel, Rádio Expres, Rádio Košice, SME, Korzár, Slovenka, Forbes, Kam do mesta, webnoviny.sk, Bigmedia, Home media, Codes Creative, Košice City Guide
Partneri: Autocont, Pension Horse Inn, Teledom, KPK Print, Košice Región Turizmus, Sli.do, Slovenský filmový ústav, Esterle&Esterle, Kinoservis, NeoDCP, TelekomCLOUD, DELTA ONLINE