TIP na dnes: Snímka Smäd od slávneho filmára. Bergman odhalil zákutia ženskej duše

Čo sa stane, keď sa na plátne stretnú frustrovaní manželia, psychiater a lesbická tanečníčka? Odpoveď vám dá svetoznámy režisér Ingmar Bergman v jednom zo svojich skorších filmov, ktorý citlivo rozoberá nielen tému manželskej krízy, ale aj psychológiu jednotlivých postáv.

V rámci sekcie Bergman 100 Art Film Fest tento rok uvedie aj snímku Smäd. Psychologická dráma odkrýva na pozadí manželskej krízy Rut a Bertila rôznorodosť ženskej duše. Dejová línia sleduje týchto dvoch manželov a ich neschopnosť počať dieťa. Frustrácia prechádza až do vzájomnej nenávisti a režisér Bergman berie diváka na exkurz do osobnosti ďalšej ženy, Bertilovej bývalej milenky Violy. V snímke sa ešte objavuje aj Rutin psychiater a Violina lesbická priateľka. “Bergman sa naučil postaviť scénu s minimálnym rozhovorom. V prvých minútach Smädu sa napríklad kamera túla stiesnenou hotelovou izbou, držiac krok s mladou ženou, keď si povzdychne, fajčí, čistí zuby, snaží sa čítať noviny a nedokáže prebudiť jej spiaceho partnera. Zatiaľ nevieme o nej takmer nič, no vďaka tomu túlaniu kamery vieme všetko, čo potrebujeme vedieť,” napísal o tejto snímke The New Yorker.

Zaujímavosťou je, že do úlohy Violy režisér obsadil samotnú autorku predlohy scenára, Birgit Tengroth. Práve na základe štyroch poviedok z jej pera vznikol Smäd. Dobre si tiež všimnite postavu spolucestujúceho vo vlaku – pozorný divák v nenápadnom mužovi spozná samotného režiséra Ingmara Bergmana.

Smäd rozhodne stojí za pozornosť a pozretie. Ingmar Bergman v ňom sebe vlastným spôsobom vykresľuje melanchóliu manželskej krízy, ženskú psychiku a okrem toho ešte jeden zaujímavý motív, tanec a divadlo. Postavy v tomto filme sa snažia sebarealizovať baletom, no veľmi sa im to nedarí. Bergman tak poukazuje aj na to, že ani tanec a divadlo nemusia byť úspešným prostriedkom k nájdeniu samého seba. Tento film je krásnym príkladom Bergmanovho majstrovstva a dokazuje, prečo sa jeho autor radí k najvýznamnejším režisérom dvadsiateho storočia. A rovnako aj to, prečo ho často nazývali filozofom filmu.

 

Mária Mlaková

 

Film zo sekcie Bergman 100 hrajú:

  1. júna: 15:30 Kino Tabačka