Slovenská premiéra filmu OUT na ART FILM FESTe Košice

Nevedel vymyslieť krátky film, a tak spravil dlhometrážny. A s ním sa ako prvý Slovák dostal do súťažnej sekcie Un certain regard festivalu v Cannes. Z Košíc pochádzajúci režisér György Kristóf predstavil svoj celovečerný hraný debut OUT v hlavnej súťaži Art Film Festu.

 

„Môj film je road movie, v ktorej postava putuje cez veľa krajín. Dôležité pre mňa bolo, keďže je môj prvý, definovať, kto som a aké je moje pozadie. Pochádzam z Košíc, potom som žil v Maďarsku, študoval v Prahe, žil v Rige a teraz neviem, kde budem mať zázemie. Takže vo filme je zachytená esencia tohto typu bytia,“ načrtáva usmievavý Kristóf, ktorý stál pred rozhodnutím, či hrdina príbehu bude z jeho alebo staršej generácie. „Rozhodol som sa pre toho staršieho, lebo tie vykresľované situácie tak majú väčšiu váhu. On z domu neodíde kvôli nejakým sociálnym nutnostiam, ale preto, že v živote nebol pri mori a chcel niečo zažiť. Chcel som hovoriť o nenaplnených životoch, o ľuďoch, ktorí sa v tom veku hľadajú, aby sa nebáli urobiť krok k sebe.“ Hlasom takýchto ľudí je päťdesiatnik Ágoston (Sándor Terhes). Keď zatvoria elektráreň na východnom Slovensku, kde skoro celý život pracoval, nájde si prácu v Pobaltí. No v Lotyšsku zistí, že sa stal obeťou podvodu. Osudu sa však odmietne poddať a vydáva sa na cestu bizarných momentov a stretnutí s čudnými ľuďmi.

 

Také jednoduché to nebolo

Vzniku OUTu predchádzali pokusy vytvoriť krátku snímku. „Mali sme veľa filmového materiálu a mysleli sme si, že to bude dobrý základ ku krátkemu filmu, ale nedarilo sa mi ho vymyslieť. Tak som skúsil dlhý, pričom jeho príbeh som celkom rýchlo poskladal a požiadal o podporu na Audiovizuálnom fonde. Boli nadšení. No nepočítal som, že sa to hneď aj pohne. Keď človek píše stranovú synopsu, tak si vlastne ani neuvedomuje, čo všetko ho potom bude čakať z hľadiska produkcie. Ja som si myslel, že všade mám nejaké zázemie, že všade poskladáme z filmu trošku a že to bude jednoduché. Nakoniec to také jednoduché nebolo,“ hovorí. Náročné nebolo len zháňanie peňazí, ale i nakrúcanie, ktoré sa rozdelilo na dve časti. Prvú absolvovali v Lotyšsku, Estónsku a pri mori, o rok neskôr, už s iným štábom, točili na Slovensku a v Maďarsku.

 

Cesta k humoru

Dôležitou zložkou OUTu je aj absurdný humor: „Nič také smiešne som predtým nerobil. Aj tie prvé verzie scenára boli dramatickejšie, depresívnejšie. V nich hlavná postava na konci umrela, teraz sa vo filme usmieva. V tom procese vývoja som v istej chvíli pochopil, že sa treba posunúť a toto bola cesta, ako to spraviť.“ Pre Kristófa bola okrem príbehu dôležitá aj vizuálna stránka. „Aj týmto spôsobom som chcel zadefinovať, čo si o filme myslím ja. Zásadná bola práca s kameramanom (Gergely Pohárnok, poz. red.). Hľadali sme také lokácie, ktoré sú už samé o sebe silné a nebudeme ich musieť nejako extrémne prerábať na mieste alebo v postprodukcii. A tiež sme chceli miesta, ktoré majú v sebe akúsi divnosť, vtip, humor.“

 

A aké bolo priatie na prestížnom festivale v Cannes? „Na premiére sa ľudia veľmi smiali. Po nej sa udalosti ešte viac rozbehli a začal som Cannes vnímať dosť pracovne, mal som veľa rozhovorov. Výhodou bolo, že som tam nebol prvýkrát, pred dvomi rokmi som sa ho zúčastnil prostredníctvom projektu Cinéfondation L’Atelier. Keby som tam išiel po prvý raz, asi by to bolo drsnejšie,“ myslí si Kristóf, ktorého vo Francúzsku sprevádzala aj rodina. „Všetci odo mňa čakali nejaké strašné umenie, že to nebudú úplne chápať, a nakoniec boli prekvapení, že si to vedeli užiť a smiať sa,“ uzatvára mladý režisér.

_______________________________________________________________________

Organizátori: ART FILM FEST, s.r.o., Forza, a.s.

Spoluorganizátori: Mesto Košice, K13, Košický samosprávny kraj

Festival sa koná pod záštitou predsedu vlády Slovenskej republiky Roberta Fica a Ministra kultúry Mareka Maďariča.

Festival finančne podporil: Audiovizuálny fond

Generálny reklamný partner: SEPS

Hlavní partneri: Tipos, Transpetrol, Slovenská pošta, Východoslovenská energetika, člen Innogy, Slovnaft, Československý lev

Oficiálne autá festivalu: Hyundai

Oficiálny festivalový hotel: Hotel Yasmin

Oficiálny prepravca: ČSA

Logistický partner festivalu: DHL Express Slovakia

Reklamní partneri: ČEZ Slovensko, Budiš, Stella Artois, Keramon, Kino Úsmev, Tabačka Kulturfabrik, Sedasport, Železničná spoločnosť Slovensko, Aupark, Paneurópska vysoká škola, Omnia 2000, Omnia KLF, Omnia Holding SE, LGM

Oficiálni dodávatelia: Barzzuz, NOV s.r.o. Zebra, Tuli, Lyvina

Hlavní mediálni partneri: TV JOJ, JOJ Cinema, Kinosala.sk, RTVS, Rádio Slovensko, Rádio FM, Rádio Regina, Nový Čas, Aktuality.sk

Mediálni partneri: Rádio Express, Rádio Košice, Film Europe Channel, Československo Channel, Festival Cinema, SME, Korzár, Pravda, Kam do mesta, webnoviny.sk, Refresher, Bigmedia, Home media, Codes

Partneri: Autocont, Student Lab, Košice City Guide, Horse Inn, Teledom, Carpano, KPK