00

dní


00

hodín


00

minút


00

sekúnd


Prvé tipy z programovej sekcie Prísľuby z Východu

DietaApokalypsy

Prísľuby z Východu – to sú divácky príťažlivé snímky z ázijského teritória, ktoré nebudú chýbať ani v tohtoročnom programe ART FILM FESTu.

Dominantou sekcie zameranej na divácke žánre východnej a juhovýchodnej Ázie bude tento rok juhokórejská krimi s prvkami hororu Cudzinec, ktorá pre Prísľuby z východu udala aj tému: pamäť a návraty do minulosti. Film vzbudil pozornosť už na minuloročnom festivale v Cannes, kde jeho nezaradenie do súťaže vyvolalo vlnu pohoršenia kritikov, ale aj filmových profesionálov či festivalových programerov. Cudzinec je trochu spomienkou na klasickú kórejsku detektívku z roku 2003 s názvom Spomienky na vraždu, s ktorou má spoločný nielen dokonale zvládnutý žáner, ale aj odvahu prefackať vlastnú krajinu, jej vtedajšiu vládu a aj samotných Kórejcov za nastolený režim, xenofóbiu, a tiež ochotu obetovať vlastný rozum diktátu politických uspávaniek. Film doplní dvojica megahitov, animovaný zombie film Stanica Soul a naň voľne nadväzujúci Vlak do Busanu, ktoré cez subžáner zombie ďalej rozvíjajú kritiku administratívy ex-prezidentky Park.

Na upokojenie nervov a navodenie leta ponúkneme filipínsky film Dieťa Apokalypsy, ktorý rozpráva nielen o tom, čo na Filipínach zostalo po nakrúcaní filmu Apokalypsa Francisa Forda Coppolu. Režisér Mario Cornejo k svojmu filmu uviedol: „Keď sme plánovali dieťa, chceli sme sa vysporiadať s otázkou, čo to znamená byť Filipíncom. Naša história je plná kolonizácií, jazykov a kultúr. A vyšiel nám z toho film o tráve, sexe a surfovaní.“

Síce s jemným oneskorením, ale predsa: tento rok sa nám podarilo získať do programu úchvatné sci-fi Šepkajúca hviezda o žene-androidovi, zamestnankyni doručovacej služby, ktorá putuje vesmírom v rakete-domčeku a doručuje balíčky, ktoré s hŕstkou ľudí prežili zánik Zeme. Režisér Sion Sono túto vydarenú snímku napísal spolu s filmom Láska a mier ešte v polovici 90. rokov, no vtedy boli oba odmietnuté ako príliš odvážne. Z japonskej kinematografie sme vybrali aj malé klišé – anime a frontálny útok na emócie –pod názvom V tomto kúte sveta.

V uvádzanej sekcii sa objavia aj ďalšie tri filmy, z toho dve komédie a jedna malajzijsko-hongkonská snímka o ženách v domácnosti, ktorým nehodno násilne pripomínať ich minulosť, pretože ak ich stelesňuje napríklad aj hviezda shaolinských filmov 70. a 80. rokov, môže to dopadnúť aj nedobre.